BIOGRAFIE

RUUD C.M.W. VAN MEGEN


(10 december 1959, Heerlen)

toneel en scenarioschrijver.

Van Megen doorliep het gymnasium (Bernardinuscollege) en studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Utrecht en theaterwetenschappen in Amsterdam. Vanaf 1987 schrijft hij voor theater en televisie. De eerste regisseur die Van Megen's werk regisseerde was de latere politicus John Leerdam. Van Megen brak door toen Willem van de Sande Bakhuyzen zich over zijn werk ontfermde.

Willem van de Sande Bakhuyzen
Willem van de Sande Bakhuyzen

Hij regisseerde drie toneelstukken van Van Megen: De schrijver en de uitgever (1989), met Peter Blok, Har Smeets en Pierre Bokma; Uiteengaan in subgroepen (1991), met Guus Dam, Walter Crommelin en Carine Crutzen en De Egyptische Schaatser (1998), met Sabri Saad El Hamus. De Egyptische Schaatser werd ook bewerkt tot hoorspel, met Jacob Derwig in de hoofdrol, en belandde op de tweede plaats bij de Prix Europe in Berlijn.

In 2015 regisseerde Aat Ceelen van Megen's tot nog toe laatste theatertekst,'Bomans', met Reinier Bulder in de rol van Godfried Bomans. Bulder deed dat zo voortreffelijk, dat Paul Witteman, die in zijn jeugd Bomans nog gekend had, verbluft was over de transformatie van de acteur."

Reinier Bulder
Reinier Bulder in "Bomans"

In 2005 regisseerde Porgy Franssen van Megen's monoloog 'De Redenaar' , met Victor Löw in de hoofdrol. Victor Löw ontving voor zijn rol een nominatie voor de Louis 'd Or, de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol van het jaar.

Porgy Franssen
Porgy Franssen in "Keyzer & de Boer advocaten"

Vanaf 1991 is van Megen voor televisie en film gaan werken. Hij werkte o.a. mee aan de komedie In Voor en Tegenspoed (VARA), met Rijk de Gooyer in de hoofdrol, aan Pleidooi (AVRO), de veelgeroemde advocatenserie, de voetbalcomedy All Stars (VARA), Wet en waan (AVRO), Meiden van de Wit (Net 5), Parels en zwijnen (Talpa), en Keyzer & de Boer advocaten (KRO/NCRV). Bij de laatste serie was hij hoofdschrijver en scripteditor.

 Carine Crutzen
Carine Crutzen in "Pleidooi"

Verder heeft hij meegewerkt aan het scenario van Karakter van Mike van Diem, de film die in 1998 een Oscar won.

Prijzen:

  • Oscar voor beste buitenlandse film in 1998 voor Karakter
  • Nipkowschijf voor beste Nederlandse televisieprogramma 1993 voor Pleidooi
  • Gouden Kalf voor beste Nederlandse film 1997 voor Karakter
  • Het Nederlandse volk koos "Karakter" als op twee na beste film van de 20e eeuw. Vóór "Karakter" eindigden alleen Turks fruit en Soldaat van Oranje
  • Gouden Kalf voor beste Nederlandse televisieserie voor Pleidooi in 1994
  • 2e Plaats Prix Europa in Berlijn voor de radiobewerking van De Egyptische Schaatser in 1999, zeg maar op één na beste hoorspel van Europa
  • 25.000 Gulden prijzengeld voor De Egyptische Schaatser bij een theaterfestival in Theater Bellevue Amsterdam in 1995 waarbij nieuwe toneelstukken werden onderscheiden
  • Gouden Beeld voor All Stars in 2002 voor beste Nederlandse comedyserie
  • Emmy Award in New York voor beste buitenlandse dramaserie voor All Stars in 2001
  • de Hoofdprijs van BNN in 2003 voor Meiden van de Wit als beste Nederlandse dramaserie
  • Bedenker en hoofdschrijver van Keyzer & de Boer Advocaten in 2004/2005 voor de AVRO
  • Nominatie voor de Louis d'Or voor beste acteerprestatie 2005 in de Nederlandse theaters voor Victor Löw in zijn vertolking van De Redenaar
  • Schitterende kritieken op de De Redenaar en De Egyptische Schaatser. In HP/De Tijd stond de volgende kritiek op De Egyptische Schaatser:


* Kritiek Annemarie Oster (HP/De Tijd, 23-1-1998): "In '95 was ik in de catacomben van theater Bellevue waar iedere herfst gedurende een paar weekenden theaterfijnproevers Het festival van het Ongespeelde Stuk besnuffelen. Daar hoorde ik Hans Dagelet de monoloog voor het eerst lezen. (...) ... dankzij zijn ingetogen tekstbehandeling met die altijd wat desolate, franjeloze intonatie, trof de acteur niet alleen precies de juiste toon, maar raakte hij gek genoeg ook de juiste snaar. lees meer

 Sabri Saad El Hamus
Sabri Saad El Hamus in "Pleidooi"

Karakter
Karakter


En op De Redenaar, een bloemlezing:
Kritieken:
* NRC Handelsblad (Anneriek de Jong, Kester Freriks): 'Schitterende tekst..., 'weergaloze tirade tegen de vervlakking van onze cultuur...', 'Wonderlijk verhaal...', Victor Löw bij de beste vijf mannelijke hoofdrollen van het theaterseizoen.
* Volkskrant (Marian Buijs): 'Magistraal... Na afloop heb je het gevoel naar minstens vijf acteurs te hebben gekeken.'
* Algemeen Dagblad: ...'bizar ingenieuze tekst...'
* Dagblad van het Noorden: 'Wie zijn genie slechts kan verkopen als curiositeit en als estheet miskend wordt, die komt onverbiddelijk in conflict met de wereld en met zichzelf. In deze solovoorstelling geeft Victor Löw niet alleen een statement over de debilisering van onze cultuur, maar ook een vermakelijk, soms ontroerend beeld van een contactgestoorde geniale gek die tenslotte, in zijn eentje, de troost van de schoonheid mag ervaren. Een prachtige tekst. Diaogen om van te smullen. Victor Löw neemt je compleet mee in dat waanzinnige verhaal van Ruud van Megen. Anderhalf uur luister- en kijkgenot, tussen verbazing, bewondering, medelijden en afgrijzen.'

* Het LImburgs dagblad
"Victor Löw, gedreven door passie, 43 is hij nu en in het bezit van de belangrijkste Nederlandse toneel- en filmprijzen. lees meer/p>

VictorLow
Victor Löw in 'De Redenaar'